W raporcie opracowanym przez RoślinnieJemy, znajdziemy potwierdzenie wielu tez mówiących o tym, że Polacy – przynajmniej w znaczeniu deklaratywnym – coraz chętniej wybierają produkty i potrawy roślinne, ograniczając tym samym spożycie mięsa. Rośnie też jednocześnie grupa mięsożerców, ale takich, którzy szukają alternatywy i decydują się na zamienniki mięsa, inaczej mówiąc „mięso bez mięsa”, czy „bezmięsne mięso” (są to dania, potrawy smakujące jak mięso – niekiedy też przy okazji bardzo podobnie wyglądające – ale mające pochodzenie roślinne).
Kolejny raport o mięsie, a właściwie o większej chęci Polaków do produktów roślinnych potwierdza zauważalne wcześniej trendy
Polacy coraz chętniej rezygnują z mięsa. Na potwierdzenie tej tezy (jak też wniosków z raportu Roślinniejemy) można byłoby wspomnieć także ostatnie ruchy światowych marek, które dotąd kojarzyły się raczej z mięsnymi kotletami, niż modą na jedzenie wegetariańskie i wegańskie. McDonald’s wypuścił dość zwariowaną, roślinną „wariację” jednego ze swoich sztandarowych produktów – Burger Drwala Wege. W Polsce z roślinnymi zamiennikami mięsa uprzedził go jedak Burger King ze swoim wegetariańskim burgerem. Uwielbiana w naszym kraju Ikea, co jakiś czas ustami swoich polskich przedstawicieli komunikuje coraz większą sprzedaż roślinnych produktów spożywczych. Hitem okazały się mrożone parówki wegańskie Ikea, podobnie jest też zapewne z klopsikami roślinnymi z Ikea .
Bądź sobą – może to już ten moment?
Tytułowy „raport o mięsie” (celowo bierzemy go w cudzysłowie, bo nie jest to jego oryginalny tytuł, a jedynie pewien skrót myślowy) a w zasadzie o spadającej motywacji Polaków do jego jedzenia, to także zbiór solidnych argumentów, które mogą pomóc wielu osobom podjąć przemyślaną decyzję o „przestawieniu się” na produkty roślinne w swojej diecie. Podpowiadamy, że w takim momencie, by taka decyzja była łatwiejsza, pomocne mogą okazać się treści ze stron takich, jak właśnie Mięso Bez Mięsa, którą teraz czytasz. Na pewno na zwiększenie osobistej motywacji wpłynie też obejrzenie filmu The Game Changers na Netflix, o którym oczywiście również pisaliśmy.
Moda na mięso bez mięsa. Bezmięsne mięso coraz częściej wybierane przez Polaków
Wg raportu, który na potrzeby skrótu myślowego określamy tu jako „raport o mięsie”, już co piąty młody Polak deklaruje, że nie je mięsa. Częśc osób, może uznać dane i wnioski z raportu za niewiarygodne i oczywiście jest to ich prawo, dlatego warto też wspomnieć w tym miejscu nieco więcej na temat tego, jak powstawał raport.
”Raport z badań opinii publicznej 2019” opublikowano na stronie Roślinniejemy.org prowadzonej przez Stowarzyszenia Otwarte Klatki. Badania przeprowadzono w maju 2019 przy wsparciu panelu Ariadna. Narzędzie Ariadna na swojej stronie „przedstawia się” w następujący sposób: „Ariadna to ogólnopolski panel badawczy, gdzie zbieramy opinie Polaków na różne tematy dotyczące codziennego życia”. Pytania do tego badania opracowano, korzystając ze wsparcia ekspertek Mintel i Faunalytics. Odnośnie do samej metodologii: „Badanie zostało przeprowadzone przez Panel Ariadna w dniach 13-20 maja metodą CAWI na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1077 osób.”
Jakie są wnioski z raportu RoślinnieJemy „odnośnie postaw konsumenckich Polaków wobec produktów i dań roślinnych”?
Co 5. młody Polak w okresie miesiąca przed przeprowadzanym badaniem nie jadł mięsa. Nie można na tej podstawie stwierdzić, że 21,7% Polaków w wieku 18-24 to wegetarianie, ale z pewnością widoczne jest znaczne zainteresowanie bardziej roślinnym odżywianiem wśród przedstawicieli młodego pokolenia
Tym samym, możemy zadać kolejny raz pytanie, czy jedzenie mięsa w młodszych grupach wiekowych staje się po prostu niemodne? Wygląda na to, że tak. Fleksitarianie stają się coraz większą i potężniejszą grupą w polskim społeczeństwie. Choć niektórzy fleksitariania zapewne nadal nie wiedzą, że właśnie takim terminem się ich określa…
Szczególnie w dużych miastach jedzenie mięsa jest coraz bardziej passe
45,1% osób zamieszkujących metropolie twierdzi, że w ostatnim roku jadło mniej mięsa.
Z czego może to wynikać? Być może z tego, że w większych miasta dostęp do „mięsa bez mięsa” jest coraz mniej ograniczony – coraz więcej sklepów prowadzi sprzedaży zamienników mięsa. Co więcej, sieci franczyzowe, robią z większości takich premier na swoich sklepowych półkach PR’owe wydarzenie, wypuszczając do mediów informacje prasowe podkreślające wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów. Więc coś na rzeczy jest, niezależnie od tego, czy podoba się to branży mięsnej, czy też nie.
Polacy kupują coraz więcej „mięsa bez mięsa”
Jak podkreślono w opracowaniu badania:
Szczególnego podkreślenia wymaga znacząco wyższe zainteresowanie produktami takimi jak roślinne burgery czy wędliny wśród osób w wieku 18-24 i 25-34, zwłaszcza w porównaniu do innych grup – w tych grupach odpowiednio 20,3% i 29,5% osób spożywało je w ciągu ostatniego miesiąca.
Co ciekawe prawie
co trzeci Polak jest otwarty na to, by spróbować roślinnych alternatyw mięsa
Po wiele innych, ciekawych wniosków z raportu, odsyłamy do materiału źródłowego na stronie autorów. Raport można pobrać tu >>>
Pocieszające jest to, że ogólnie Polacy przejawiają coraz częściej postawy proekologiczne. Ich wybory związane z zakupami są coraz bardziej świadome. Dotyczy to nie tylko produktów spożywczych. Coraz większą uwagę zwracamy na oszczędzanie zasobów naturalnych. Trend wykorzystują producenci z innych branż. Z myślą o osobach dbających o środowisko, pojawiają się w sklepach coraz częściej np. ekologiczne wanny, które mieszczą po prostu mniej wody, a to oznacza i oszczędność pieniędzy i zasobów naturalnych.
I nich takie właśnie trendy się w Polsce pojawiają i rozwijają.